Un cas imperdonable d’invisibilitat a la xarxa

Publicado: 24 May, 2013 en Comunicació corporativa, Internet, Periodisme, reputación online, Webs, Xarxes socials
Etiquetas:, , ,

ser invisible a la xarxaSi en algun sector és important la presència a internet i les xarxes socials, aquest és sense cap dubte el sector turístic. Avui l’ús generalitzat d’internet en el procés d’informació i decisió per part del clients potencials i la gran credibilitat de l’opinió d’altres usuaris fa que un territori o una marca turística no pugui ser aliena al món 2.0 perquè és evident que la decisió final -a l’hora de visitar una ciutat, d’escollir un hotel i un restaurant- es veurà influida per la valoració a la xarxa (tripadvisor, toprural, booking, blogs, xarxes socials….).

Per tant, el primer que ens hem de preguntar és: sóc visible, apareixo a la xarxa i quina imatge s’està projectant dels meus productes o serveis?

Avui compartiré amb vosaltres algunes reflexions de Rafel Gonzàlez de Vivential Value, una empresa especialitzada en l’estudi i millora dels serveis turístics. Segons Rafel Gonzàlez i basant-se en el darrer estudi sobre l’Index de la reputació online del sector de la Restauració a Espanya, el sector segueix sense aprofitar el potencial competitiu de l’opinió dels clients a internet. Quins són els principals problemes?

1- La invisibilitat. Ningú parla de mi.
2- La inestabilitat. No sempre es correspon l’opinió dels usuaris amb la meva identitat.
3- La insatisfacció. Que es diu de mi. Pesa més la valoració positiva o la negativa.

I com gestionem tot aquesta informació sobre nosaltres? Doncs malament. En primer lloc perquè en la majoria de les ocasions som invisibles. I la invisibilitat és la clau per no atraure ni un sol client. Vivential Value va fer al 2010 un estudi sobre les marques turístiques de Catalunya a la web 2.0. I el resultat , que us asseguro que no haurà canviat tant i tant, era que hi havia un important volum de contingut generat pels usuaris dins de fòrums de viatges (més de 30.000) com a blogs de viatges(més de 11.000) amb una important concentració de converses sobre Barcelona (el 75%) i la invisibilitat de moltes Marques Turístiques. Es el cas de les Terres de l’Ebre (un escandalós 0,22%).

invisibilitat2

Ser visible no significa tenir una página web. Significa participar en la conversa. Si no estàs a l’aguait i no participes, pots perdre moltes oportunitats. Us posaré un exemple. Imagineus dues parelles de Barcelona que volen visitar Tortosa i es pregunten (a la xarxa) si amb un dia n’hi ha prou per conèixer la ciutat. Si els actors implicats no participen en la conversa, s’arrisquen a les experiències mantingudes pels usuaris.

Imaginem que la resposta de l’usuari sigui aquesta:
‘Si, i tant, els diumenges estan molts serveis tancats i amb un dia ben invertit pots veure la Catedral, el Castell de la Suda i passejar pel nucli antic (si teniu sort trobareu els Reials Col·legis oberts). Es pot fer tot caminant’.
Resultat: les dues parelles baixen amb tren, per aprofitar bé el dia es porten o es mengen un entrepà ràpid i no hi passen la nit.

Ara imaginem que intervenim en la conversa i oferim aquesta resposta:
‘Tortosa té molts espais interessants a visitar com la Catedral, el Parador, el Museu, el seu nucli antic i els Reials Col·legis (una joia del Renaixentisme català), així com el Mercat Municipal, un edifici de Joan Torras i Guardiola, conegut com l’Eiffel Català. Els dissabtes hi bull l’ambient de mercat amb les parades de fruites i verdures, el peix i marisc del delta de l’Ebre i les tradicionals bacallaneries. Per cert, si us arribeu fins a Tortosa no us podeu perdre una visita al parc natural del Delta de l’Ebre i gaudir d’un dels seus deliciosos arrossos i la caiguda del sol a la Punta del Fangar, ple de dunes i un bonic far solitari. Si us va més la muntanya, a menys de 30 minuts en cotxe hi teniu el Parc Natural dels Ports amb gran quantitat de rutes per caminar i paratges sorprenents’.
Resultat: les dues parelles decideixen invertir tot un cap de setmana i això significa que reservaran un parell de nits d’hotel, esmorzaran a cafeteries, menjaran a restaurants i faran consum local.

Per tant, defensar la reputació online d’una marca o territori és una responsabilitat compartida (hotels, restaurants, ajuntaments, oficines de turisme, parcs naturals, etc.). Hem de tenir molt clar com i en quines converses és important participar (localitzar on es parla no només de nosaltres sinó del territori) perquè si gestionem aquesta reputació a internet i participem i generem continguts podrem convertir les amenaces en oportunitats i aconseguir la visibilitat necessaria i la corresponent resposta dels clients potencials.

comentarios
  1. emili dice:

    Chapeau, Maite!

    • maiteruiza dice:

      Gràcies, crec que és un debat que afecta a molts i que cal abordar especialment a les Terres de l’Ebre. Es tracta sobretot de mirar en global i no només en lo que jo faig. Com veus, es juguen molt tots. Jo obro el debat, ara tota aportació serà bona.

  2. Joan dice:

    Hola,

    El que estàvem implementant a Ulldecona era un projecte smart city amb una xarxa WIFI/WIMAX pública local d’on penjava el següent:

    -Accés gratuït a Wifi per a usuaris registrats, disponible a equipaments públics, places etc..

    -Accés gratuït a Wifi per a visitants/turistes. Mitjançant el portal Ulldecona 3.0 els visitants podrien escollir els llocs que volien visitar ( Pintures, Castell, Oliveres etc.. ) demanar hora, i amb els seu smarthpones/tablets, geolocalitar-los i fer servir la guia virtual en diferents idiomes, després per continuar amb el servei haurien de deixar la seva opinio o fotos a una xarxa social escollida.( FB, TW, Foursquare..) Les dades de les visites es gestionarien a nivell estadistic etc.. això donaria als visitants acces posterior a VoIP per poder fer trucades damunt dades a casa seva etc… entre altres coses. Creiem que es la millora manera de fer visible els actius turistics a la xarxa, amb l’opinió del visitant, amb primera persona.

    -Tràmits online amb l’Ajuntament, digitalització de l’arxiu històtic, accés a biblioteques virtuals, cursos de formació online live. Ple municipal interactiu, participació a precs i preguntes.

    -Comerç local 3.0, presencia a la xarxa dels comerços, restaurants i hotels ( lligat al punt de wifi per a visitants )

    -Xarxa local VoIP, per a empreses i particulars

    A més d’altres temes com smart grids per a racionalitzar el consum electric, mobilitat, etc, etc…

    Tot aixó no respresentava gran inversió tenint en compte l’impacte posterior a les xarxes socials i els serveis als ciutadans.

    • maiteruiza dice:

      La veritat es que sona molt be, i Ulldecona hagués estat pionera a les Terres de l’Ebre amb un projecte Així. No se si ha paralitzat per una qüestió política o econòmica, pero es evident que si un municipi vol ressaltar d’alguna manera, este es lo camí, i sobretot en termes de eficiència energètica. Els principis de les smartscities seran en breu una obligació, no tant per principis sinó per manca de recursos.

      Gràcies per l’aportació Joan. Ens veiem per la xarxa.

  3. Marc dice:

    Molt Interessant el post Maite, com sempre, el que passa massa sovint és que tant les administracions publiques com els agents privats (empreses), pensen que només en crear una web o un perfil de facebook jo n’hi ha prou en apuntar-te a les Noves Tecnologies, i que la resta de feina ho farà «sant» google…
    Les feina de community Manager funciona.

    • maiteruiza dice:

      Un bon Community Manager pot fer molt bona feina, pero un petit empresari o un tecnic de turisme amb un pel d’interès i potser una mica d’ajuda al principi (auditoria de la situació, alertes, sites d’interès, monitorització) pot fer molt no sols pel seu negoci sinó pel territori. Com sempre, es qüestió de mentalitat i cultura. Anem tots a una o no? Este es per a mi el problema, en aquest i molts sectors.
      Gràcies com sempre, per seguir-me i participar.

  4. Gràcies per la generosa menció! I per obrir el debat respecte un tema que afecta a moltes destinacions.
    Salutacions,
    Rafael González
    @ViventialValue

  5. joan dice:

    S´ha paralitzat per un tema polític, com tants d’altres a Ulldecona.

    ens veiem !!

    @saharien

Replica a Rafael González - Vivential Value Cancelar la respuesta