Les mètriques en xarxes socials: quantitat o qualitat?

Publicado: 17 mayo, 2013 en Comunicació corporativa, Internet, Xarxes socials
Etiquetas:, , , ,

quantitat o qualitat en xarxes socialsLes mètriques en xarxes socials és probablement un dels temes més complexos del món 2.0 i que més divisió d’opinions genera. N’hi ha que diuen que tot es pot mesurar matemàticament i tot ho focalitzen en el retorn de la inversió-Return of Investment (ROI), és a dir, el percentatge de vendes que procedeixen directament de les accions en xarxes socials. Mentre que altres pensen que els números no ho diuen tot i que hi ha factors emocionals, de coneixement de marca, de reputació i fidelització que tenen molt més valor que aquest percentatge econòmic tan matemàtic. Estaríem parlant del retorn del compromís-Return on engagement (ROE), més centrat en el compromís i la vinculació emocional que els continguts publicats han generat entre l’audiència.

Llavors, quins indicadors (KPIs) hem de tenir en compte en les nostres xarxes socials? És evident que tot pla de Social Media ha de respondre a uns objectius concrets, a partir dels quals desenvoluparem l’estratègia i les accions concretes. El primer que cal preguntar-se és què volem aconseguir: vendes, fidelització, posicionament de marca, crear identitat digital, subscripcions, trànsit, conversions… En funció del què; decidirem el com, el qui, l’on i el quan.

És evident que la quantitat (nombre de fans, followers, seguidors) ens indica el nivell d’acceptació de la marca en general, però això no és el més important en xarxes socials si el teu objectiu va més enllà de llançar un impacte (un anunci publicitari, per exemple). Si volem anar més enllà de l’impacte publicitari i busquem consolidar una comunitat que cregui en tu, que parli de tu, que et recomani … llavors, el teu objectiu són els fans qualitatius, és a dir, els que interactuen amb tu, valoren, comparteixen, difonen i multipliquen les teves accions a les xarxes socials. Aquesta és la veritable comunitat. La qual, amb cada post, twit o pint que hi publiques, vas creant una relació que amb el temps haurà forjat uns llaços indestructibles de lleialtat i confiança amb la marca.

Jo us recomano analitzar:

l’evolució de les impressions (les vegades que apareixem al timeline dels usuaris).

les interaccions (els comentaris, likes, comparticions, mencions, retweets o repins que obtinguem).

l’abast (fins on arriben les nostres publicacions, és a dir, la viralitat dels continguts).

el tràfic dels sites (d’on provenen les nostres visites).

la durada del engagement (el temps que ens dediquen).

les conversions ( subscripcions, vendes directes o indirectes, ús d’aplicacions o qualsevol que sigui el que oferim en el nostre negoci i que pot ser directament o indirectament monetitzat).

les mencions de marca (cal diferenciar les mencions positives de les negatives).

el grau de lleialtat (qui dels nostres usuaris són els més actius).

l’horari d’engagement (les hores en que els nostres usuaris estan més actius).

els post que més abast o més engegament han generat.

Si reculls totes aquestes dades i les analitzes, amb el temps t’apareixerà el patró que t’ajudarà en les teves accions i sabràs clarament a quina hora cal publicar, quin tipus de publicació és més adequada al teu públic, qui t’ajudarà i compartirà els teus continguts, quines accions són més efectives, que se n’espera de tu… Només necessites temps i dedicació i tenir clar que una relació és, sempre, cosa de dos.

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s