Tanquem les universitats de periodisme!

Publicado: 27 septiembre, 2012 en Internet, Periodisme, Webs, Xarxes socials
Etiquetas:, , , ,

maite ruiz-periodismeNo, no m’he tornat boja. Sóc periodista, m’agrada la meva professió i n’estic orgullosa fins i tot quan no l’exerceixo. Però és que m’indigna la facilitat que té el sector (em refereixo als empresaris dels grans grups periodístics i algun que altre listillo aprofitat) per desacreditar la nostra titolació així com la poca valentia del món acadèmic (universitats i col·legis professionals) per tancar d’una vegada per totes un debat que sembla que tampoc ha sabut viure amb normalitat un procés de transició ni adaptar-se als nous temps.

M’explico.

Avui he assistit a la taula rodona sobre l’evolució dels mitjans de comunicació que s’ha organitzat en la jornada dedicada a la societat, informació i tendències de la Social Media Week. A la taula Enric Hernández, director del Periódico de Catalunya; Guillermo Rodríguez, subdirector del Huffington Post; Javier Flores de Muyinteresante.es; Nacho Escolar de Diario.es i Antonio Gutiérrez Rubí, director d’Ideograma. I tots han coincidit a afirmar que la titulació de periodisme és del tot prescindible per exercir la professió i que, per descomptat, no és ni tan sols un requisit a l’hora de contractar algú a les seves redaccions. Avui s’han dit coses a la taula rodona com que el periodisme és un ofici que no l’acredita una carrera, que té més de 300 anys d’història mentre que les Universitats no arriben als cent, que s’aprén a les redaccions, que un títol no garanteix que siguis un bon periodista… Acàs li ho garanteix a un metge, a un professor o un infermer? Pot algú exercir aquestes professions només demostrant la seva vàlua i vocació? Estem d’acord que hi ha persones que serien, per exemple, grans professors i formadors però no poden exercir perquè se’ls exigeix un títol. Podria un oient i estudiós del dret ser millor advocat que un recent llicenciat?

I ho han dit al davant d’un auditori de la Universitat Blanquerna -on per cert s’imparteix el grau de periodisme- mut i tímid que només s’ha rebelat amb un parcial però sentit aplaudiment quan un periodista ha reivindicat la dignitat dels que hem estudiat periodisme.  També cal dir -perquè així ho han manifestat ells mateixos- que dels cinc ponents, només un -el director d’El Periódico de Catalunya- és llicenciat en Ciències de la Informació.

Vagi per davant que comparteixo que no tothom que surt de la Universitat de Periodisme ho fa amb la vocació, l’esperit i la fusta que una professió com la nostra requereix. Estic d’acord, i tinc grans companys que ho acrediten, que sense haver estudiat periodisme es pot tenir la curiositat, l’olfacte i els do de l’escriptura periodística com per aconseguir un Pulitzer. Però si us plau, ens hem de posar d’acord perquè em sento molt decebuda i enganyada.

Jo, que des de molt petita em mirava els telediarios amb una atracció inexplicable, que el meu programa preferit eren les entrevistes de l’Iñigo amb el seu espectacular bigot, que vaig anar a l’institut sabent què volia de ser de gran i que em vaig pelar els colzes per aconseguir la nota de tall (gairebé un 7 l’any 1993) per entrar a Periodisme, em pregunto avui per què es van crear les Universitats de Periodisme, els Col·legis Professionals, els Sindicats de Periodisme i per què existeixen o quin sentit tenen encara si el sector, el que demanda o demandava periodistes, no ho valora.

He de dir que jo no hagués tingut cap problema a estudiar un altra matèria (polítiques, dret, empresarials o filologia) si m’haguessin dit que aquest era el camí, i que per exercir periodisme hauria de fer posteriorment un curs pont o d’accès com han fet molts educadors amb el Curs d’Adaptació Pedagògica. Però no va ser així. Em van dir que si volia ser periodista havia d’estudiar Periodisme. I així ho vaig fer. Llavors, qui em va enganyar?

Sóc de l’opinió que un títol universitari, sigui quin sigui, és requisit imprescindible per ser un bon professional, també del periodisme, per tal de tenir la base acadèmica i cultural necessària. Pensar que tot s’aprèn treballant em sembla, com a mínim, poc seriós.

I no us preocupeu que si algú no té fusta de periodista, no acabarà mai treballant a un mitjà de comunicació perquè tots sabem que per a fer-ho hi fan falta ganes, entusiasme, vocació, olfacte, esperit competitiu, ull investigador, dots comunicatives i una mena de cocktel molotov on es barreja la curiositat amb la xarfarderia i l’ego personal. I a tot això, suma-li el treballar molts dies, moltes hores malgrat no estar ni ben pagat ni reconegut. Aquesta és la realitat de la majoria de periodistes i no ens queixem, no ho hem fet mai. L’únic que demanem és que es valori i reconegui la nostra titolació i que no hagi de sentir mai més dir que el títol de periodista no serveix per a res.

maite ruiz-periodisme

 

comentarios
  1. Sergi dice:

    Estimada Maite, comparteixo en tu la necessitat de respectar el estudia universitàris, i que les teus estudis t’aporten la base i la especializació per ser un bon professional (encara que discrepo en el fet de que un necessita tenir un titol per a ser un bon professional).

    Però en la societat del tuit, està clar que per a treballar a un mitjà informatiu (que és diferent de ser periodista) el que importa es saber fer un bon titular i inventar una noticia que sigui del agrat del sector pel que publiquis (una gran mostra d’això és la secció del dia y la noche del jueves).

    Salutacions,

    • maiteruiza dice:

      No discutirem que ser un bon professional es diferent de tenir un títol ( crec que ja ho he deixat clar al post) però no accepto el menyspreu envers professionals compromesos. Tots, no iguals. Com en moltes d’altres professions. Perquè el nostre gremi s’ha de sacrificar, ho ha d’entendre… Per que?
      Es molt injust que tothom que no es periodista es senti capaç de jutjar-nos! Acas jutjo jo la feina d’arquitectes, advocats o metges de la mateixa manera? Demano respecte pel gremi, si som o no bons… El temps ho dirà.

Responder

