De la Comunicació ‘basura’ al Markèting de Continguts

Publicado: 24 junio, 2012 en Internet, Periodisme, publicitat, Webs, Xarxes socials
Etiquetas:, , , , , , ,

maite ruiz-periodismeDarrerament us haureu adonat que llegeixes una notícia a un diari, després la sents a la ràdio, la veus a la televisió y la tornes a llegir a un altre diari diferent i semblen pràcticament calcades, idèntiques, amb paràgrafs sensers. Tinc un amic que fins i tot s’entreté copiant paràgrafs sensers de notícies al buscador de Google per veure quants mitjans diferents difonen exactament la mateixa informació. Habitualment aquestes notícies provenen d’agències i en gran mesura de les notes de premsa que les institucions, organitzacions i empreses envien als mitjans de comunicació perquè es faci ressó d’algun posicionament o aconteixement. Hi ha estudis que diuen que només un 10% de les notes de premsa que s’envien als mitjans de comunicació són tingudes en compte, la resta es consideren spam.

És cert que el periodista per naturalesa odia les notes de premsa. El periodisme que satisfà és aquell que tu descobreixes, que investigues, que analitzes, consultes, contrastes i finalment fas públic, amb la satisfacció que provoca l’exclusivitat, el saber que tu i només tu tenies aquesta informació i has estat el primer a desvetllar-la. Però també és cert que la situació del periodisme avui dia, amb redaccions despoblades, molts becaris i poca motivació als professionals per part dels grups editorials ha afavorit la proliferació de publicacions de notes de premsa. Es fàcil, ja està redactat, no t’hi has d’esforçar i a més, no tens més temps i no et genera cap tipus de conflicte amb els implicats perquè no ha sortit de tu. Per a què complicar-te la vida? És l’anomenada comunicació brossa o ‘basura’, informacions sense massa trascendència ni interès, de vegades exagerades donat que compten que no seran contrastades i amb objectius basats en algun tipus d’interès (polític, econòmic, comercial…) i no en la cerca de la veritat, l’actualitat i l’interès públic.

Amb tot, moltes empreses s’han adonat que el format de la nota de premsa no és el més efectiu per a la comunicació que pretenen tenir amb el seu públic. La irrupció dels Social Media i el marketing de continguts ha canviat el model. Els mitjans de comunicació tradicionals (premsa, ràdio i TV) ja no tenen l’exclusivitat d’arribar a les masses de ciutadans. Les Xarxes Socials i internet et permeten arribar al públic directament i fent ús d’un missatge i una comunicació més dinàmica i interactiva. El marketing de Continguts és aquell que ofereix a l’usuari informació útil, pràctica i interessant (des de consells, tendències, anàlisis de mercat, estudis o informacions de referència a fins i tot reportatges propis, informacions d’actualitat, investigació…). Si el contingut és interessant, obtindrà lectors (seguidors) i si aconsegueixen crear una gran comunitat d’usuaris (o audiència), ja no ens faran falta els mitjans de comunicació convencionals per fer arribar els notres valors i missatges (els de la institució, organització o empresa) als ciutadans. Per això cada cop més, proliferen les webs i els blogs de marques que ofereixen continguts interessants. El Contingut és el Rei, diuen. Les empreses han començat a canviar el seu concepte de la comunicació. Els periodistes ho haurem de fer perquè potser cap aquí derivarà, en part, el futur de la nostra professió. Ja ho deia Pablo Milanés: ‘No es perfecta, más se acerca a lo que yo… simplemente soñé’.

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s