Declaració d’intencions

Publicado: 12 diciembre, 2011 en Periodisme
Etiquetas:, , , ,
periodisme/maiteruiz

periodisme/maiteruiza

Vull escriure el meu primer post del meu blog fent una declaració d’intencions. Per inspirar-me, obro l’Spotify i busco el grup REM, un conjunt que m’encanta i fa molt que no he escoltat. Escullo Losing my religion, una cançó del seu disc Out of Time que l a banda nort-americana va publicar el 1991. Escolto els primers versos. Michael Stipe canta That’s me in the corner/That’s me in the spotlight/Losing my religion (Aquest sóc jo a un racó/ Aquest sóc jo en el focus d’atenció/Perdent la meva religió). L’expressió ‘Losing my religion’ és una dita del sud dels Estats Units que significa perdre la compostura, arribar al límit de la paciència. Potser és un pel exagerada, però una mica s’assembla a com em sento envers al periodisme. Hi estic perdent la fe?

No puc evitar pensar que la notícia, la més rabiosa actualitat és quelcom que em sedueix, que m’enganxa i que necessito. Llegir, escoltar la ràdio, comentar-ho amb els companys… és un vici diari només llevar-me del llit. Es fantàstic. Però escriure, ser el primer a narrar i explicar allò que ningú altre sap, he de reconèixer que em fa pujar l’adrenalina a nivells que ratllen la felicitat.

Però des de ja fa uns anys que el periodisme, allò que demanden els mitjans de comunicació ha anat perdent bufada, les rodes de premsa i els gabinets de comunicació s’han convertit més en aparells per neutralitzar que per afavorir la informació i la transparència; als periodistes ens toca fer de vocifers i la investigació queda reservada per aquells a qui no els importa invertir hores i hores extra d’un treball malpagat i malreconegut fruit d’una crisi editorial que ja no sap si produeix noticies o cols, ni si vol un professional o un temporer.

El ciutadà, cada cop més llest, independent i amb més eines per informar-se’n, s’allunya dels mitjans convencionals i no li puc retreure. Internet, els blogs i les xarxes socials estan afavorint encara més aquest allunyament i el periodisme es troba immers en una crisi d’identitat que no sap cap on ha de caminar entre els defensors de la visió romàntica del periodisme objectiu i independent i els que veuen el negoci en l’estrategia del partidisme més agressiu al pur estil d’Intereconomia.

Davant de tot això, la meva intenció i la d’aquest blog no és altra que analitzar allò que passa en el sector, allò que pensen els experts, allò que diu el nostre codi deontològic i allò on ens porta el tsunami de la revolució tecnològica del 2.0 i ja la del 3.0. I ho faré citant a bloggers que jo segueixo, oferint-vos articles publicats per gurus de la comunicació i reflexionant sobre allò que passa en el nostre entorn més proper però sense perdre de vista les tendències internacionals. I, per suposat, esperant i acceptant els vostres comentaris i consideracions.

Aquesta és la meva declaració d’intencions. I escoltar Losing my religion, m’ha fet venir sed. Busco una Rosita a la nevera, ben fresca i l’acompanyo amb unes patates fregides de bossa, espolvorejades amb una mica de pebre de Kampot (Cambodia), ben picant com jo crec que ha de ser el periodisme.

Responder

